Powered By Blogger

söndag 15 april 2012

Grupparbete i baslag, Uppgift vecka 15, 12 april 2012

Konstbilder/konstprojekt som har inspireta oss....och... hur kan man arbeta med barn och konstbilder? Hur kan ett konstprojekt med barn se ut?


Inför vårt grupparbete så grupp 2 besökte min förskola vecka15, torsdagen den 12 april 2012. Det var en kväll fyllt av masssor med tankar, tolkningar och idéer om på vilket sätt de exempel som vi tog upp kunde användas i våra respektive verksamheter. Vi började med en bild från genren Street Art och fortsatt med bilder från Ann Tuominens skapelser. Hennes konst blev källan till långa diskussioner i gruppen. Fanns det en tanke bakom konsten eller ska vi tolka den som den presenteras till oss och om det var möjligt tillämpa liknande arbete i barngrupperna... Den sista punkten blev inte övervägande diskussions ämne men uppgav till många tankar med medföljande frågor. Vad vill berätta hennes konst? Vill berätta något? Varför köper man konstmaterialet på loppis? Finns det en tanke bakom skapelsen eller samlar man bara de intressanta sakerna från naturen eller loppisen och skapar sedan?

Jag tycker att skapa med sorterings-och/eller återanvändningsmaterial visst fungerar som skapande av konst... det är just vad vi har bland annat prövat att arbeta med när vi gjorde förra enskild arbetet för några veckor sedan. Då samlade vi materialet och utifrån de material som finns till att gå bestämde vi oss "skapa något" som vi har erfarenheter av och som vi tycker om...men mina tankar för mig till helt något annat... kanske är det så att vi ska samla medvetet någon/några sort(ers) återanvändningsmaterial/göra inköp från loppismför att skapa något. När andra beskådar skapelsen kan göra sina egna tolkningar eller åskådaren kan dra paralleller med konstnärens tankar eller blir påmind om något gemensamt exempelvis  form/ställe/ vy osv. Jag undrar är det skillnaden som gör konsten konst? Hmmmm.... men brukar vi inte arbeta i förskolan på det sättet,.... någon gång åtminstone???? jag måste fundera på det lite till...

Efter Ann Tuominens konst återvände vi tillbaka till Street Art, Utopi. Elin i vår grupp berättade om en grupp som arbetar med Street Art bland annat i Linnéstaden. De hade placerad en liten trappstege lutade mot ett träd och en människofigur som skulle klättra upp. Elin ställde frågan till gruppen om vad konstnärerna ville säga med detta. Skulle det vara möjligt att se liknande utställningar med våra barn och vad barnen säger då? kommer barnen själva tillbaka med idéer som liknar Street Arts idéer? Det finns ett inslag av skoj i Street Arts skapande. Vad tror vi om barns skojande? Kan de vara minst lika skojiga i sitt skapande? Kan alla barn skoja? Att skoja är som att läsa mellan raderna. Hur blir det om barnet inte kan det/förstå/tyda/ upptäcka det skojigaste eller allvaret i det konstnären vill förmedla i sin konst?

Konsten är upplevelse sägs det. Man ska tolka konsten utifrån den upplevelse som en själv får utav den, vad den säger till en... om så.... Jag tycker nog att barnen kan utifrån sin egen upplevelse kan tolka bilden/konsten...

Elin tog fram ytterligare en ny bild av genren... det var en packning som hade vält och spillt något ut ur den och hade bildats en pöl... och i sin eka rodde en person i denna pöl... var det mjölk som hade välts? eller något annat? vad skulle ha hänt om vi hade experimenterat men en liknande "tavla"... vad skulle vara barnens respektive kollegornas reaktioner och respons? Skulle den uppskattas som skapande? Eller skulle man hamna i moraliska aspekter och argument som " vi leker inte med maten"? och dödar skapar/nytankande glädjen? Elin berättade vidare att de hade ett barn som varje gång spillde en mängd vatten eller mjölk ur sin mugg dagligen... det hjälpte inte med säga exempelvis " nej, vi gör inte så" eller "torka efter den då"...  vad skulle ha hänt om Elin plötsligt själv började välta sin mugg och spilla sitt vatten på bordet? Hur skulle det gå med en experiment som ovan då? Skulle alla barn börja välta vätska och tycka kul och kollegor som inte kanske blir så glada för allt spillande trots att om den var konstexperiment.  

Argumenten som "Vi leker inte med maten" och "det blir blöt" ledde oss till ytterligare en ny diskussion: en del av föräldrarnas attityder kring barnets kläder blir smutsiga är också en begränsande effekt. Vi vet av erfarenhet att en del barn kommer till förskolan med sina fina kläder. Klädsel begränsar barnen att delta kanske experimenera med konst som ovan. Hur gör vi då? Ska barnen avstå från sitt arbete bara för att fina klänningen ska vara för fin? Några i vår grupp tyckte att man kan bytta kläderna under arbetet, ha på sig förkläde eller ber föräldrarna att barnen inte har på sig de allra finaste kläderna när de kommer till förskolan. Jag hade ett annat förslag som vi testar i min förskola. Det är nämligen så att oftast barnen är i förskolan fem dagar i veckan. Oftast långa dagar. Barnen växer också fort. Man köper fina kläderna och kan inte bära de så ofta barnen önskar... barnen  äxer, kläderna kryper... är det meningen? Vi har talat med våra föräldrar... barnen  så gärna ha på sig vilka kläder som de önskar/vill... när vi/barnen arbetar så har vi förkläde men trots att om kläderna blir fläckade/smutsade så får det bli... det är ändå barnen ska känna sig stolta och glada oavsett om det beror på kläder eller pga sin skapande eller en kombination av båda delarna. Vi har alltså försökt lösa frågan på det här viset och det fungerar bra hos oss. Men hur ska man klä på sig när man arbetar med konst kan vara lite olika...

Så var det med vårt grupparbete... nu vill jag ta upp lite annat i samband med vår uppgift... I min blogg tidigare i höstas har jag tagit upp lite grann om mina tankar kring arbeta med konst med barnen... förra året har jag arbetat med konstprojekt med barnen. Lite erfarenhet finns alltså... I år arbetar jag med en ny barngrupp och testat lite olika modeller för att kunna introducera konstprojekt i vår vardag.. Vi har i arbetslaget diskuterat och reflekterat kring vad som är konst, ska man använda ordet konst eller räcker det med konstnärer mm.

I år tillsammans med barnen "hittade vi" konst på vår väg till och från förskolan. Vi försökte berätta för varandra vad är denna konststycke... vi försökte gissa om det var man eller kvinna och diskuterade hur kunde vi veta det... Vi återkommer till vissa konststycken och upptäcker varje gång en ny detalj som intresserar oss.. Statyn vid Linnéplatsen "gemenskap" och "Chapman" utanför Sjöfartsmuseets gårdsplan är exempel på det. Vi deltar museilektioner vid olika ställen. Röhsska är en sådan. Nyligen har vi varit i Kinesiska rummet och letat efter tre kinesiska föremål som liknade drakar... vi lyssnade en kinesisk saga om drakar och vi målade själva sagan. Vi har sett en "jätte stor" Buddha... vi undrade om han skrattade jämt... vi gissade de två vakt lejonens kön...

Tillsammans med barnen letar vi efter intressanta byggnader och samtalar vi om varför tycker vi att det är intressant... hur skulle vi själva bygga om en intressant byggnad... på förskolan bygger barnen med lego eller kapplastavar eller ritar de som en kräsen arkitets nogrannhet egna byggnader.

Vi skapar egna masker och gestalter med dem...

Vi berättar varandra om egna teckningar....

Vi tittar affischer på exempelvis vid väntkurer...

Vi tar bilder... förresten är fotografi är konst?

Vi pratar om vad en tavla vill berätta oss.... försöker hitta figurer eller monster i den som vi kanske känner igen..

Här kommer några bilder:


Vi har varit på en teaterföreställning och foajén såg vi
"Alfons Åberg".
Han ser inte ut som en fyrtio åring ;))))




En  kompis ville ge Alfons  sin keps.....



En annan kompis delade sin mössa med Alfons......
Vad som gjorde att barnen tyckte att Alfons skulle få keps eller mössa? Är det kylan därute? Men Alfons är inne ju...... varför inte halsduk men mössa eller keps? Är detta interaktivitet med konst?



En annan gång och vi är på väg till en annan teater föreställning... på väg mot Konstepidemin... Barnen upptäcker en dinosaurie på andra sidan av gatan..." Vi får undersöka den närmare efter föreställningen" sa vi....


Vad det innebär undersöka just denna gång?... Vi går och leker med Dinosaurien... Att dinosaurien huggits av sten bry sig inte barnen... tvärtom.. barnen märker inte stenens kalla ursrung. Istället dinosaurien och barnen dras till varandra... barnen kramar och sätter sig på svansen och som om dinosaurien nöjd för att sluppit sin ensamhet... dinosaurien som sitter fast på marken och gömd bland träden drar till sig uppmärksamhet ändå...Som om den ropar: "Här är jag... jag kan inte komma till er men kan ni komma till mig istället"?
Är det konstens kraft? ;)))))


Denna gång mini konstnärer är på Sjöfartsmuséet och undersöker tavlorna... de är pirater och konstnärer.... ;)))))))))))) Mitt bland  många det så kallade kaptenstavlor fastnade ett av barnen den här tavlan och sa att piraten lagar mat... hur vet du att det är en pirat?... alla pirater som du har sett hittills har en piratögonlapp, massor med smycken, bandana eller pirathatt och ett svärd i handen... hur vet du det min lilla konstnär? vad som gjorde det att du trodde på det? ;))))



-"Jag vet vad det är" skriker en annan mini pirat och konstnär....
-hmmmm... vad är det då?
-man kan skriva brev, lägga i den och skickar man....
-jasså.... får den plats i brevlådan?
-"Nej,... du vet ingenting.... man kastar den i vattnet"! ;))))))

Jag har inte gjort det än men varför inte ta tillvara barnens kunskaper och testa det? Snart är det väder för att vara nära vatten också... kanske en utflykt till Vrångön och skicka posten därifrån.... ;))) om vi hade bott nära glasbrukort så skulle man göra ett projekt av det kanske...konsten inspirerar... konsten påminner barnen om tidigare skaffade kunskaper... dra slutsatser genom liknelse....;)))) konsten... konsten... ja... konsten....


Men vad är det här???
  -Ja vet, jag vet...
-vad är det då?
              -Man får inte röra på den!
hmmmm... får man inte röra på konsten?????.... man kanske inte rör på konsten....
Men konsten berör oss alla!


Förra året har jag arbetat med projektet "Henry Matisse". Barnen kombinerat bild/målning/collage/IKT och gestalting med en för mig helt underbart sätt. Arbetet var så roligt och lärandeprocesserna har varit så intressant för båda barnen och för mig. Barnen till och med har blivit mini designers på Röhhskas nyskapande av en brudklänning från inspiration av Vivianne Westwoods "Brudklänning". Henri Matisse var ett medvetet val då han är mångsidig konstnär och var och en skulle kunna hitta något som tilltalade en... Hans livshistoria däremot byggde på en påhittad "liv och leverne" som barnen och vi vuxna hittade bara på. Vi målade, återskapade, tolkade hans liv, hans konst... vi testade olika material och tekniker... Vi har inte bara arbetat med konst utan konsten banade väg för IKT, matte och natur... vi har dramatiserat har lärt oss många saker om ljussättning på scen, musik, sjunga och leka med språket... jag kan bara säga en sak: det är bara de vuxna som begränsar eller hindrar barnen att arbeta med något, i det här fallet med konst.. våga bara... prestigelös... medforskande... jag tycker att barnens lustfyllda vetgirighet begränsas av bara "fantasisparsamma" vuxna...
Hur skulle världen se ut  om själen och sinnen som befolkar den saknar "konstnärliga språket"? Barn är öppen för alla nya saker... de är flexibla... de är lyhörda... de prestiglösa...tillsammans med barnen ta del av kulturen, konsten... erbjud barnen nya ställen... bjud in konstnärer till era verksamheter, gå till utställningar, workshops med barnen.... Särskilt i år Barnkulturåret i Göteborg... ta del av utbudet men dela gärna av egna bidrag med oss .... strax innan i påskas har vi satt upp våra "pirat tavlor" på ett träd i Slottsskogen. Det pågår en utomhus utställning... frivilligt och kostar ingenting....

Ha det alla!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar