Powered By Blogger

lördag 17 mars 2012

Nyskapande i tredimentionella material: Sjöfartsmuseet, Del 2

Del 2,

Nu fortsätter jag.... barnen och jag fortsätta klippte, klistrade, häftade och limmade... tills nästan all återvinningsmaterial som vi samlade har tagit slut och vi efter ganska lång tids arbetande kände oss lite trötta och var nöjda med det vi skapade.  Barnen visade stor intresse och arbetade med lust. Under arbetetes gång observerade jag att barnen hade diskussioner sinsemellan om "hur det såg ut ett visst ställe". Barnen hjälpte varandra med egna minnesbilder. senare märkte jag att barnen hade återgivit de ställen de själva har varit mest om.. de barn som var intresserade mest av akvarium har återgivit "bilder" från därifrån med båda stora och små fiskar... runda och fyrkantiga akvarium.... val av färgglada stenar eller glansiga godis omslag som föreställer fiskarna i akvarium,  tolkar jag som de "färggranna" fiskar som barnen har visat mest intresse i Akvarium. Barnen placerade sina akvarium utanför museets yttre gränser... hur kan det tolkas? kan det vara så att barnen vill visa att det är entréplan som man ska besöka om man ska undersöka fiskarna och vattnen??? Är det för att man möter Akvarium först och det är det som syns??? Hur som helst, dessa är mina efterhandstankar kring vår skapelse...

Barnen har "skapat" Knattegatt" och "tuben" på sitt eget sätt med de inslag de tycker bäst om. Ställen/bergen "man klättrar på havetsbotten" och "Skagul" är två exempel på det. Värmeljus hållarna användes till Skaguls två styre. En bit piprensare fungerade som telefonen på båten. Jag tycker att det är så intressant att vår enda hallogen lampa placerades just där som i verkligheten.... Ljusets påverkan på upplevelser mer än som man kanske lägger märke till på första ögonblicket...

Kanonen som finns båda inom- och utomhus miljön i museet fick plats. Jag kan inte låta bli att skriva barnets omedelbara lösning då våra rest silkespapper tog slut och barnet hämtade en svart penna istället för att fortsätta med exempelvis foliepapper som vi hade på bordet. ( eller kunde låta bli.... jag tolkar detta som barnets lust och vilja att fortsätta med skapandet).

Ett omtyckt rum också är "mörk bio rum" där kan man ligga i stora sköna mjuka kuddar, ta på sig hörlurar och lyssnar havets berättelse och ser på bilder från havetsbotten i storskärm". Barnen använde plast förpackning luftkudden till för ändamålet och värmeljus hållaren föreställde hörlurarna.

Ett annat rum som vi skapade är att det så kallade Smulatorn. I en alldeles "egen avdelning" "berättade vi" de saker som finns där och som vi har erfarenhet av.... skärmen på aktern och fören... styre... kompassen och inte minst all de olika "väderför hållenden" när vi styr de olika båten...;)))) Kottar föreställde klippor, gamla pärlor skatterna på havetsbotten, glasspinnar helikopter osv...

Detta arbeta har visat mig att det är kul och dessutom att nyttigt att arbeta med återvinningsmaterial... jag ser vår skapelse som ett dock hus fast i museiform.. ;)))))))) men för mig det som mest fascinerande är att barnets val av återvinnings material till sina "favoritställen"... Färgen.. formen... konsistens som hård - respektive mjuk material osv.. Det är därför ytterligare en anledning att arbeta vidare med återvinningsmaterial och fortsätta att skapa. Förhoppningsvis ett medvetande kring nytta med återvinnings materialet kan skapas hos barnen då de ser och förstår konkret "skräp" behöver inte betyda " bara skräp".  Vi har arbetat med återvinningsmaterialen under vecka 10 och vår skapelse ligger på ett av borden då barnen samtalar och diskuterar om sakerna/upplevelserna och erfarenheterna  från Sjöfartsmuseet.










1 kommentar: