Powered By Blogger

söndag 19 februari 2012

Introducera ett material

När jag läser kurskollegornas bloggar så ser jag att de flesta av er redan introducerat lera i era barngrupper. Så var det inte hos mig. Vi har arbetat ganska länge med trolldeg. Sedan var det dags för tyg och textila färger.  Men nu är det dags för lera.

Jag tänkte ett tag om jag skulle ta fram leran "bara så där" eller  "något skapande lärprocess skulle kombineras med lera och materialet introduceras på ett annat sätt". Jag valde det andra sättet. Min tanke var då att "höja statusen" på lera. Jag ville inte att barnen skulle bli "trött på materialet" redan efter första testandet. Jag har undersökt lite grann intresset för ett nytt material hos barnen. Då skulle börja göra sina dockteater dockornas huvud. Två tidigare tillfällen har de använt ett annat materil och nu känner de sig att de behärskar material och teknik. Min lilla undersökning visade att ingen av barnen hade arbetat med lera tidigare och de gärna ville testa arbeta med lera.
Barnen bestämde att göra dockornas huvud med lera. Detta var nytt för mig med. Tidigare hade jag inte gjort "lera huvud" till teater dockorna. Fyra barn i åldrarna 2-5 och jag satt vi bordet och tog fram lera. Vi använde luft/ugn torkande terrakota lera.

Barnen rullade "bollar" mellan händerna för att forma ett huvud. Huvud storleken bestämde de själva dock enda kravet var att de skulle inte vara för små. Eftersom åskådarna måste kunna se huvudet. (man kunde spela dockteater med dockor utan huvud också men inte just denna gång;))).  Barnen hade bestämt sig göra smådetaljerna så som ögon, näsa, mun, öron osv. med lera och även till håret lera skulle användas. Förutom lera hade vi en mugg med lite vatten, en pensel, en sax och en vitlökspressare. Dokumentationen skulle göras med hjälp av en digitalkamera som barnen själva tar bilderna. Jag hade som vanligt papper och penna för att göra korta anteckningar. En annan kollega skulle skriva ner observationer för senare reflektioner.


Barnen tyckte att det var inte så lätt att "mjuka upp leran" jämfört med trolldeg.




Barnen rullade små detaljerna och formade till ögon, öron, näsa och mun.




Några av barnen började prata med kompisarna om hur man skulle göra håret. Någon tyckte att man kunde platta till lite lera, klippa med saxen och limma. Och då det inte fanns lim diskuterade barnen på vilket sätt håret skulle få fästas på huvudet.




 En stund barnen experimenterade med håret och då ett barn upptäckte vitlökspressen så vände sig till sina kompisar med en upptäckares störtsta glädje och sa att man kan faktiskt göra håret med vitlökspressaren.




Sedan är det bara trycka fast försiktigt håret mot huvudet...


När alla detaljerna var på plats så var det dags att fixa ett håll med pinnen så att huvudet skulle kunna sitta på. Däremot på vilket sätt pinnen skulle sitta fast i huvudet så att huvudet inte trilla av pinnen löstes ej. När ett av barnen lät pinnen sitta kvar i hålet så valde andra barn det också. Vi bestämde att vänta tills leran torkar och se om pinnen och huvudet hade limmats. Om inte, så skulle vi försöka lösa problemet sedan på annat sätt.



När barnen testade med pressa leran genom vitlökspressaren så tyckte de att det var svårt att rensa de små hålen från lera jämfört med trolldegen.



Arbetet övergått från docka till fria skapande. En del av barnen tyckte att materialet var "fint" och rullade, plattade till ganska länge. Men då upptäckte de att materialet hade börjat torka och smulade sönder eller bildades djupa sprickor. Just då började barnen undra vad skulle man göra för att "reparera". Ett barn föreslog att vi kunde använda vatten och pensla lite vatten precis som vi gjorde med trolldegen. Barnen turades om att testa "reperera/limma/klistra med hjälp av vatten och penslade leran  med vatten. Det blev ytterligare en ny fråga som barnen var tvungen att lösa: mängden av vatten som ska penslas... eller när man skulle börja pensla med vatten...för att en del av barnen hade lera som hade  rätt mycket torkats under arbetet och dessa barn var tvungen att ta mer vatten jämfört med de barn som endast reparerade små sprickor eller limmade exempelvis näsa eller ögon.  Barnens experiment visade att om man tog mycket vatten så leran blev gegge moja och behövde man mera lera och om man tog mera lera så var man tvungen att börja om sina figur... barnens experiment visade också att om man vill limma med vatten så skulle man inte vänta tills leran kändes riktigt tort.

Dockorna ska användas till en pirat teater föreställning. Barnen skapade många figurer som har anknytning till pirater: papegoja, piratbåt, skattkista osv.

 Här är det en piratpapegoja som "piraterna har på sin axel".




och här är det en "piratbåt"....



Det kom fram att det inte var  bara barnen testade materialet för det första gången. En nyutexaminerad kollega hade inte heller arbetat med lera tidigare satt sig vid bordet och testade. Hon pressade hår, limmade med vatten och gjorde en egen dinosaurie. När kollegans dinosaurie började få form som sådan, ett barn som är intresserad av dinosaurier närmade sig arbetsbordet.

hmmmm... ytterligare en dinosaurie i förskolan...


... och barnet satte sig vid bordet och började göra sin egen dinosaurie. Barnet har testat limma med vatten svansen till sin dinosaurie!

Barnets dinosaurie ska komma in i ett annat projekt där barnet är med och arbetar med "Ludde kastar boll". Där barnen tillför sina egna djur som Ludde kastar bollen till. Projektet kopplas ihop med hållbar utveckling då barnen har gjort en stor bondgård/inhägnad äng med återvinningsmaterial så som äggkartonger, glasspinnar mm. I detta projekt just detta barn tidigare tillfört en dinosaurie. I flanosagan hade de gjort en dinosaurie bild men nu "en riktig, alldeles en egen skapade dinosaurie" kom till gården.


 När alla kände sig arbetat klart för dagen lade vi våra skapelser till lufttorkning. När de torkar ingen vet men vi kommer att undersöka det ett par antal gånger under dagen genom att känna på hårdheten och iakta färgförändringen på materialet. Barnen undrade också om man kunde måla figurerna/huvuden sedan. Ingen av oss visste det heller och vi bestämde måla figurerna när de har torkat. Vi vet inte heller om vatten färger lämpliga färg material för lermålning men vi ska testa sedan. Alla har ansvar för att undersöka torkningstiden och om någon av oss glömmer kolla så är det bara bra att någon eller några andra kommer ihåg och vi hjälps åt.

Arbeten skall torkas.....



Några dagar senare våra verk var torkade. Men barnen var inte helt nöjda med docktetater dockornas huvud. De flesta av små delarna hade "ramlat av" under torkningen och barnen visade inte stor intresse för limma delarna. Däremot de stora figurer eller monster som barnen skapade verkade mer intressanta för dem. Barnen tycket också att huvuden var inte så stora som de ville eller hade pratat om. Frågan uppstod: Vad vill vi göra med dessa figurer nu? Ingen hade något förslag för tillfället. Vi lät figurerna stå kvar som de är ett tag. Men vi fortsatte prata om leran och figurerna. De ville testa arbete med lera även i fortsättningen.  Dessutom de barn som inte testade leran än men såg arbeten absolut vill arbeta med lera. Vi vuxna har bestämt att nästa gång arbeta med en annan typ lera som inte torkar snabbt under arbetets gång.

Efter två veckor barnen bestämde sig att göra dockhuvuden med annat material. Men ler figurerna då? Jag tog fram medvetet några små tavlor med enkla figurer som förhoppningsvis barnen så småningom skulle förknippa med egna figurer eller monster. Det gick ytterligare ett tag men samtalet kring lera som material, känslan av att arbeta med den, limningen, torkningen kvarstod. En dag återigen frågan om vad ska vi göra med figurerna kom upp. Då ett barn föreslog att vi kunde göra tavlor och hänga upp till piratbåten. Nu diskuterar vi om vi skulle göra så eller vill vi helt något annat med dessa figurer som fortfarande "torkar". ;)))))

Vår verksamhet har fem prioriterade verksamhetsmål... det första är språklig utveckling och den andra är barnens inflytande och medbestämmande. Egentligen vilken material används eller vad den den ska användas till är bara ett redskap för oss arbeta med språk och barns delaktighet. I det här fallet lera gett oss nya experiment möjligheter och vi har ytterligare ett nytt material som vi kommer att använda i våra lärande processer. Det nya materialet har bidragit till att vi har pratat om "materilates konsistens/ formbarhet mm, samtalet om figurerna, provat andra verktyg för att kunna arbeta med den nya materialet -leran, har väckt båda barns och vuxnas utforskar lust och arbetat med lust och glädje. Vi har respekterat barns takt, idéer och förslag. Materialet bidragit till ytterligare ännu en gång tanken och medvetenheten om att vara medforkande pedagog. Vi har konstaterat igen att utan med hjälp av den pedagogiska dokumentationen kan vi inte ha en bra kvalite i vår verksamhet. Vi har fått det bekräftat också att vi måste fortsätta  lita på barnens  kunskaper och kunnande i sina egna lärprocesser. Bilderna som ni ser här tagna av barnen själva och barnens egen dokumentation "vad har vi gjort, hur har vi gjort och hur blev det" skrivs på datorn av de själva. Vilket detta är en sekundär bidrag till en annan lärprocess i IKT.

Nästa steg är de barn som har skaffat sig en första erfarenhet av att arbeta med lera ska fungera som "mentorer" till sina andra kompisar och de får testa en ny typ av lera och arbeta med egna figurer eller monster.
Om det blir tavlor eller något annat med de tidigare lerfigurerna återstår att se. En sak är säkert: Vi slänger aldrig barnens arbete dels för att respekt för våra konstnärers arbete och dels för att vårt arbete ska kopplas till den hållbara utvecklingen. För att vi vill att  återanvändningen ska kopplas till alla våra lärprocesser.  

På grund av mitt "benbrott" så är jag lite osäker om jag kan ta på mig kursen nu på torsdag... allt beror på vädret och hur det ser ut på gatorna. Om jag inte kan "finnas i rummet" på torsdag så hoppas att jag finns "kvar på nätet". ;)))) Ha det!  


 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar